Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec oraz minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz rozmawiali w Warszawie z wicepremierem, ministrem rozwoju gmin i terytoriów Ukrainy Oleksiiem Kulebą oraz towarzyszącym mu wiceministrem S. Derkachem.
Jak poinformowało ministerstwo infrastruktury, w ramach spotkania, poza tematyką rozwoju infrastruktury łączącej Polskę i Ukrainę, poruszono także sprawy dotyczące przyszłej odbudowy Ukrainy.
Posiadamy największą liczbę lądowych przejść granicznych z Ukrainą wśród wszystkich państw UE
– Chciałbym podkreślić, iż od strony infrastruktury transportowej Polska ma wszelkie atuty, by pełnić rolę głównego hubu logistycznego potrzebnego dla procesu odbudowy Ukrainy. Posiadamy nie tylko największą liczbę lądowych przejść granicznych z Ukrainą wśród wszystkich państw UE, ale również wysokowydajną infrastrukturę do nich prowadzącą – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Wiceminister Stanisław Bukowiec odniósł się także do zawartej w czerwcu 2022 r. umowy liberalizującej transport drogowy pomiędzy Unią Europejską i Ukrainą, która miała na celu umożliwienie podtrzymania dostępu ukraińskiej gospodarki do globalnego rynku. Była to forma wsparcia ze strony Unii Europejskiej, w tym Polski, udzielona w obliczu blokady przez Rosję ukraińskich portów morskich, przez które towary były eksportowane na światowe rynki.
Konieczne pilne, wspólne działania, aby równowagę w polsko-ukraińskich przewozach przywrócić do stanu sprzed 2022 r.
Wiceszef resortu infrastruktury zaznaczył, iż funkcjonowanie umowy doprowadziło jednak do znacznego zachwiania równowagi na rynku przewozów drogowych w relacji UE-Ukraina. Podkreślił, iż konieczne są pilne, wspólne działania, aby tę równowagę przywrócić do stanu sprzed 2022 r., tak by przewoźnicy z Polski wykonywali co najmniej 40% międzynarodowych przewozów drogowych z przekroczeniem polsko-ukraińskiej granicy.
– Musimy przywrócić wyrównaną i uczciwą konkurencję na rynku przewozów drogowych i zminimalizować różnice w ponoszonych kosztach prowadzenia działalności transportowej przez przewoźników z Polski i Ukrainy – powiedział wiceminister Bukowiec.
Niewłaściwie działający ukraiński system e-kolejki
Dodatkowo S. Bukowiec wskazał na poważne problemy z opóźnieniami dotyczącymi przekraczania przez polskich przewoźników granicy na kierunku wjazdowym do Polski z Ukrainy i niewłaściwie działającym ukraińskim systemem e-kolejki. Sytuacja ta może skutkować zdecydowaną reakcją polskich przewoźników. W tym kontekście został wystosowany apel do strony ukraińskiej o podjęcie pilnych działań celem przywrócenia adekwatnej funkcjonalności systemu.