
Komisja Europejska nie planuje wycofania się z ustawy o rynkach cyfrowych, pomimo skarg Apple, iż prawo to pogarsza doświadczenia europejskich posiadaczy iPhone’ów.
Ustawa o rynkach cyfrowych (DMA) to prawo UE regulujące sposób działania firm technologicznych, takich jak Apple. Zawiera ono przepisy mające na celu zapobieganie nieuczciwemu faworyzowaniu przez firmy własnych usług, blokowaniu konkurencji i ograniczaniu wyboru użytkowników.
W oświadczeniu udostępnionym przez France24, rzecznik UE ds. cyfrowych Thomas Regnier powiedział, iż Komisja Europejska „nie jest zaskoczona” wnioskiem Apple i iż „absolutnie nie ma zamiaru” uchylać ustawy DMA.
Wczoraj rano Apple wezwał unijne organy regulacyjne do uchylenia ustawy DMA i zasugerował, iż jeżeli ustawa nie zostanie uchylona, Komisja Europejska powinna skorzystać z usług niezależnej agencji europejskiej, aby ocenić, jak ustawa wpływa na konsumentów w UE.
W oświadczeniu zamieszczonym na swojej stronie internetowej Apple przedstawił również swoją argumentację użytkownikom z UE. Apple twierdzi, iż przepisy DMA narażają unijnych właścicieli iPhone’ów na ryzyko złośliwego oprogramowania, oszustw i naruszenia prywatności. Apple twierdzi, iż DMA zmusiło go do opóźnienia wdrożenia kluczowych funkcji, takich jak tłumaczenie na żywo, iPhone Mirroring oraz funkcje odwiedzonych miejsc i preferowanych tras w aplikacji Mapy.
„Apple po prostu kwestionował każdy element DMA od momentu jego wejścia w życie” – powiedział Regnier. Dodał, iż to Komisja Europejska decyduje, jak i kto będzie egzekwował DMA. Dodał, iż „w DMA nie ma niczego, co wymagałoby od firm obniżenia standardów prywatności i bezpieczeństwa”.
Apple otrzymał już grzywnę w wysokości 500 milionów euro za uniemożliwienie twórcom aplikacji informowania użytkowników o opcjach zakupu dostępnych poza App Store. Apple odwołał się od grzywny w lipcu, a w czerwcu wniósł również skargę na przepisy dotyczące interoperacyjności zawarte w ustawie o rynkach cyfrowych. Wymagania dotyczące interoperacyjności zabraniają firmie Apple udostępniania na swoich platformach funkcji, które nie są dostępne dla akcesoriów innych firm, takich jak smartwatche i słuchawki.